Over de Alpen - Reisverslag uit Bludenz, Oostenrijk van Marieke - WaarBenJij.nu Over de Alpen - Reisverslag uit Bludenz, Oostenrijk van Marieke - WaarBenJij.nu

Over de Alpen

Door: marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

16 Juni 2013 | Oostenrijk, Bludenz

Op de camping nu zowaar WIFI! We zijn Oostenrijk inmiddels ook al gepasseerd. Eerst een dag vanaf de druk door toeristen befietste Bodensee, via Lindau en Bregenz, vervolgens langs de alte Rein en dijkjes, fietspaden, dorpjes richting de Alpen. Overnacht op een boerencamping in Burst, nabij Bursterberg. We slapen trouwens elke nacht op onze matjes in de tent, lekker in de buitenlucht, maar of het nu echt lekker ligt? We slapen elke nacht wel vrij goed, maar wat wil je, elke dag gemiddeld 90 km in de benen.
Dan begint het echte werk, de Arlbergpas over, eerst een 20 km lang stuk met hellingen van tussen de 3 en 8%. Enkele lange tunnels door. De langste was 2 km, donker, herrie en fors stijgend, was blij dat we eruit waren....en toen bleek dat er een fietspad langs liep..... Dan stijgen met hele steile hellingen, tot 10- 12 %. Jelle kruipt langzaam maar stug doorgaand omhoog. Ik ga met de normaalstand vrij goed omhoog, maar op een moment willen de trappers ook niet meer rond en een kort stuk moet ik op de highstand verder. 1800 meter hoog, prachtig uitzicht, lekker zonnetje, de accu dus bijna leeg. Dan een steile afdaling, kost geen accustroom, maar wel een voorwiel. Jelle heeft zo hard geremd dat de velg eraan ging. Vervolgens een lange afdaling naar Landeck waar fietsenmaker Peto-bike ons snel heeft geholpen. Met een nieuw voorwiel de winkel verlaten. De dag daarna een rustdag genomen, mag wel na 14 dagen fietsen, dus 2 nachten op de camping in Landeck.
De volgende Alpendag is over de Reschenpas, 1550 meter hoog. Start met prima fietsweer. het boekje gaf aan, een vrij eenvoudige pas, maar de klim vond ik best pittig. Eerst 40 km iedere keer stijgen en afdalen en daarna met haarspeldbochten eindeloos klimmen. Jelle vond het een "makkie", zijn benen waren na de rustdag dus helemaal op orde. De afdaling naar de camping in Glurns (Italië), ging super. Een fantastisch fietspad langs een meer, tussen de bergen en langs fraaie bloemenbermen. Het leek vlak, maar we gingen met 30, tot wel 50 km naar beneden. En niet te vergeten, de geweldige uitzichten over het dal met de besneeuwde bergtoppen aan de horizon. Voor de tweede keer een bergpas gepasseerd met gunstig weer. Super. Vanavond gegeten met de man uit Vught, die we gisterenavond weer tegengekomen zijn (Johan) en Eddie, uit een klein plaatsje ergens ten noorden van Groningen. Was erg gezellig. En ook vandaag de accu op de top bijna leeg, in een spaghetteria opgeladen en uiteraard spaghetti gegeten, we zijn echt op vakantie nu in Italië.

• 16 Juni 2013 - 18:29

Natascha:

Jullie gaan echt als een speer.... Goed zeg!

• 16 Juni 2013 - 21:48

Thomas:

lekker bezig hoor pap en mams, ik zou zeggen geniet lekker van Italy :)

• 24 Juni 2013 - 13:35

Rianne:

Hallo!
    Wij hebben ons einddoel bereikt! Vorige week dinsdag zijn we aangekomen in Belluno! Wat 'leuk' om te lezen dat jullie ook de tunnel hebben genomen i.p.v. de weg ernaast.
    Heel veel plezier nog in Italia! We zijn nu een halve dag terug en ik mis het 'buitenleven' nu al.
    Ciao! Nico en Rianne

Tags: Alpen ebike